no-img
خدمات دانشجویان ایران

مبانی نظری مهارت های زندگی


خدمات دانشجویان ایران

ادامه مطلب

مبانی نظری مهارت های زندگی
zip
شهریور ۱۷, ۱۳۹۷

مبانی نظری مهارت های زندگی


مبانی نظری مهارت های زندگی

مهارت های زندگی
مقدمه:
تعریف مهارت¬های زندگی
ویژگی های آموزش مهارت¬های زندگی
اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
ضرورت آموزش مهارت¬های زندگی
اجزا و عناصر مهارت¬های زندگی
1-    خودآگاهی
2-    همدلی
3-    ارتباط مؤثر
4-    روابط بین فردی
5-    تصمیم گیری
6-    حل مسئله
7-    تفکر خلاق
8-    مقابله با هیجان ها
9-    مقابله با استرس
10- تفکر انتقادی
تقسیم بندی مهارت های زندگی
1-    مهارت ارتباط در روابط میان فردی
2-    مهارت تصمیم¬گیری و تفکر انتقادی
3-    مهارت مقابله و مدیریت شخصی
شیوه¬های آموزش مهارت¬های زندگی
منابع:
References:

مهارت های زندگی
مقدمه:
آموزش مهارت¬های زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزش¬های فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامه¬ای با عنوان آموزش مهارت¬های زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش توانایی¬های روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواری¬های زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا ، 2007).
برنامه مهارت¬های زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بین¬المللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشور¬های مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیت¬های مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارت¬های زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزه¬ها، طرز تلقی¬ها و رفتارهای آنها شکل می¬گیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارت¬های زندگی به نوجوانان کمک می¬کند تا معلومات و گرایش‌هایی را که برای گذر سالم و موفقیت¬آمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را می¬آموزند و رفتارهایی را تمرین می¬کنند که به آنها کمک می¬کند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواسته¬هایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزش¬ها موجب فراهم آوردن ابزاری می¬گردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارت¬های زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که می¬توان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیت¬ها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارت¬های لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی می¬شکند. کسانیکه در رقابتها موفق می¬شوند و به خواسته های معقول خود می¬رسند، از مهارت¬های لازم برخوردارند. قاعده¬ها را می¬دانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).

تعریف مهارت¬های زندگی
برای مهارت¬های زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارت-های زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میان¬فردی گفته می¬شود که می¬تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارت¬های مقابله¬ای  و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارت¬های زندگی می‌تواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، 2003).
مهارت¬های زندگی شامل مجموعه¬ای از توانایی¬هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می¬دهد، در نتیجه شخص قادر می¬شود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیت¬های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش¬ها و مشکلات روزانه¬ی زندگی به شکل مؤثر روبرو شود (فخراللهی ، 1384).
مهارت¬های زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته می¬شود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم می¬سازد. به عبارت دیگر، این مهارت¬ها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت می¬شوند، افراد را در مواجه¬ی مؤثرتر با نیازها و چالش¬های زندگی روزمره توانمند می¬سازند (فولادی، 1383).

مهارت های زندگی

مقدمه:

تعریف مهارت­های زندگی

ویژگی های آموزش مهارت­های زندگی

اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟

ضرورت آموزش مهارت­های زندگی

اجزا و عناصر مهارت­های زندگی

۱- خودآگاهی

۲- همدلی

۳- ارتباط مؤثر

۴- روابط بین فردی

۵- تصمیم گیری

۶- حل مسئله

۷- تفکر خلاق

۸- مقابله با هیجان ها

۹- مقابله با استرس

۱۰- تفکر انتقادی

تقسیم بندی مهارت های زندگی

۱- مهارت ارتباط در روابط میان فردی

۲- مهارت تصمیم­گیری و تفکر انتقادی

۳- مهارت مقابله و مدیریت شخصی

شیوه­های آموزش مهارت­های زندگی

منابع:

References:

مهارت های زندگی

مقدمه:

آموزش مهارت­های زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزش­های فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامه­ای با عنوان آموزش مهارت­های زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش توانایی­های روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواری­های زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا، 2007).

برنامه مهارت­های زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بین­المللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشور­های مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیت­های مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارت­های زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزه­ها، طرز تلقی­ها و رفتارهای آنها شکل می­گیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارت­های زندگی به نوجوانان کمک می­کند تا معلومات و گرایش‌هایی را که برای گذر سالم و موفقیت­آمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را می­آموزند و رفتارهایی را تمرین می­کنند که به آنها کمک می­کند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواسته­هایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).

این آموزش­ها موجب فراهم آوردن ابزاری می­گردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارت­های زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که می­توان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیت­ها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارت­های لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی می­شکند. کسانیکه در رقابتها موفق می­شوند و به خواسته های معقول خود می­رسند، از مهارت­های لازم برخوردارند. قاعده­ها را می­دانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).

تعریف مهارت­های زندگی

برای مهارت­های زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارت­های زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میان­فردی گفته می­شود که می­تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارت­های مقابله­ای و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارت­های زندگی می‌تواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، 2003).

مهارت­های زندگی شامل مجموعه­ای از توانایی­هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می­دهد، در نتیجه شخص قادر می­شود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیت­های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش­ها و مشکلات روزانه­ی زندگی به شکل مؤثر روبرو شود (فخراللهی ، 1384).

مهارت­های زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته می­شود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم می­سازد. به عبارت دیگر، این مهارت­ها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت می­شوند، افراد را در مواجه­ی مؤثرتر با نیازها و چالش­های زندگی روزمره توانمند می­سازند (فولادی، 1383).

Let’s block ads! (Why?)

آخرین محصولات فروشگاه فایل نگارا



برچسب‌ها :
, , , ,

درباره نویسنده

1545 نوشته در خدمات دانشجویان ایران دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخ دهید